Moje porady

Dieta wegetariańska w insulinooporności

Czy dieta vege jest odpowiednia i może być stosowana przy IO

Nie istnieją żadne przeciwwskazania do stosowania diet wegetariańskich w insulinooporności. Należy jednak pamiętać, że dieta ta powinna być dietą dobrze zbilansowaną i opierać się o zasady niskiego ładunku glikemicznego. Nie należy więc spożywać posiłków, które składają się z samych węglowodanów, a zapewnić odpowiednią ilość tłuszczu i białka w posiłku, które to spowolnią wchłanianie glukozy do krwioobiegu.
Warto postawić na produkty zbożowe takie jak kasza pęczak, gryczana, ryż basmati, płatki owsiane, otręby, chleb żytni razowy, makarony pełnoziarniste, warzywa (zalecane zielone warzywa), owoce szczególnie jagodowe, cytrusy, jabłka, nasiona roślin strączkowych, a także orzechy, jaja, niesłodzony nabiał.
Dobrym źródłem białka i węglowodanów złożonych są także nasiona roślin strączkowych. Mają one niski indeks glikemiczny oraz wysoką zawartość błonnika pokarmowego, co przekłada się na normalizację poziomu glukozy we krwi. Dodatkowo bogate są w witaminy i składniki mineralne.
Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska oparta o zasady niskiego ładunku glikemicznego może być więc odpowiednia dla osób z IO.

Insulinooporność a nietolerancja laktozy

Czy nietolerancja laktozy ma wpływ na komponowanie diety w IO

Tak naprawdę wpływ samej nietolerancji laktozy na komponowanie posiłków będzie niewielki. W przypadku nietolerancji laktozy należałoby bowiem sięgać po produkty mleczne, które pozbawione są w procesie produkcji cukru mlecznego i oznaczone jako produkty "bez laktozy". Wówczas należy komponować posiłki na ich bazie podobnie jak w przypadku standardowego nabiału - najlepiej z dodatkiem zdrowych tłuszczów (pestki, orzechy, nasiona, awokado, olej lniany, oliwa) warzyw/owoców z niskim IG oraz produktów zbożowych razowych (pieczywo razowe, otręby, płatki, grube kasze).
W przypadku nietolerancji laktozy warto zwrócić uwagę na mleko. Ponieważ może być ono dosłodzone innymi cukrami, badania wskazują, że może powodować większe wyrzuty insuliny, niż standardowe mleko. Należy więc trzymać się zasady, by nie pić kawy z mlekiem między posiłkami, nie ważne, czy mówimy o mleku z laktozą, czy bez niej.

Suplementy na odchudzanie

Czy warto sięgać po suplementy odchudzające?

W celu zredukowania masy ciała należy doprowadzić do uzyskania deficytu energii, czyli spalać więcej kilokalorii aniżeli przyjmujemy z pożywienia. Żadne suplementy diety nie zstąpią odpowiednio zbilansowanej diety redukcyjnej i aktywności ruchowej. Suplementy wspierające odchudzanie mogą wspierać redukcję masy ciała wspomagając ten proces, poprzez wpływ na odczuwanie głodu, wspomaganie procesów metabolicznych spalania tkanki tłuszczowej czy podnosząc temperaturę ciała przed treningiem. Jednak działanie suplementów diety samo w sobie bez zmian stylu życia i żywienia nie przyniesie efektu redukcji.
O ile większość preparatów dostępnych w aptekach nawet jeśli nie wykazuje skuteczności, jest stosunkowo bezpieczna, o tyle należałoby zachować szczególną uwagę podczas zakupów Internetowych. Szczególnie mowa tutaj o preparatach pochodzących z niewiadomego źródła, obiecujących spektakularne efekty. Mogą one bowiem zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje pobudzające współczulny układ nerwowy, także powodować szereg skutków niepożądanych.

Kalorie w ciąży

Ile kalorii powinna jeść kobieta w ciąży?

Zwiększenie ilości energii w diecie powinno być zależne od masy ciała kobiety. Jeśli jest prawidłowa i BMI mieści się w normach należy zwiększyć podaż energii o:

85 kcal/dobę w I trymestrze ciąży,
285 kcal/dobę w II trymetrze,
465 kcal/dobę w III trymestrze ciąży.

W przypadku kobiet z nadwagą i w ciąży mnogiej należy indywidualnie dobrać ilość kilokalorii.

Hashimoto a laktoza

Czy w przypadku Hashimoto powinnam unikać laktozy?

Eliminacja laktozy z diety osób z chorobą Hashimoto może mieć korzystny wpływ na obniżenie stężenia TSH ale w przypadku, kiedy istnieje stwierdzona nietolerancja na ten dwucukier! W przypadku pacjentów z Hashimoto można rozważyć diagnostykę w kierunku nietolerancji laktozy i jeśli zostanie potwierdzona warto wprowadzić dietę bezlaktozową. Nie ma natomiast dostatecznych dowodów naukowych skłaniających do rekomendacji tego typu diety u wszystkich osób z chorobą hashimoto.

Kalafior i brokuł w chorobach tarczycy

Czy można spożywać kalafiora i brokuła w przypadku niedoczynności tarczycy?

Produkty te ze względu na zawartość tzw. goitrogenów - substancji zaburzających wchłanianie jodu przez tarczycę, powinny być nieco ograniczone w przypadku zaburzeń jej pracy. Goitrogeny występują w roślinach z rodziny kapustowatych. Najbardziej znane ich źródła to: brukselka, kapusta, kalafior, brokuł, szpinak, jarmuż, kalarepa, gorczyca, brukiew, rzepa. Warto pamiętać, że właściwości antyodżywcze mają one głównie, gdy spożywane są na surowo. Gotowanie w temp. 90 °C obniża udział ich aktywność o ok. 30%. Ich wysoka i częsta podaż może negatywnie wpłynąć na leczenie chorób tarczycy, szczególnie jeśli istnieje dodatkowo niedobór jodu. Mimo to umiarkowane spożywanie tych produktów w diecie osób z niedoczynnością tarczycy nie jest zakazane. Są one źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych. Warto jednak poddawać je obróbce termicznej.

Badania na wizytę u dietetyka

Czy na pierwszą wizytę u dietetyka należy zrobić badania krwi?

Jeżeli zapisując się na wizytę nie posiadamy aktualnych badań (z okresu ostatniego roku), warto wstrzymać się z ich wykonaniem do pierwszej konsultacji. Dietetyk po pełnym wywiadzie zdrowotnym w razie potrzeby wskaże wyniki, które warto byłoby wykonać i jeśli będzie to informacja kluczowa dla utworzenia planu żywieniowego wstrzyma się z jego stworzeniem aż do momentu otrzymania wyników badań.
Jeśli natomiast mamy dokumentację medyczną swoich zaburzeń zdrowotnych warto przynieść wyniki na wizytę.
Szczególnie przydatne są wyniki takie jak: morfologia krwi, panel profilu lipidowego (cholesterol całkowity, frakcje LDL i HDL, trójglicerydy), glukoza i insulina na czczo, czy TSH, które pomogą dietetykowi w ocenie stanu zdrowia pacjenta a także w doborze terapii żywieniowej.

Izotonik w domu

Czy są sposoby na przygotowanie naturalnego płynu izotonicznego w domu?

Istnieją sposoby na przygotowanie napojów izotonicznych w domu. Potrzebne będą: woda, sól, miód lub naturalne soki owocowe, cytryna.
Poniżej 3 przykładowe przepisy:
- 500ml wody+500ml soku owocowego+1g soli (szczypta)
- 100g miodu (ok. 4 łyżki stołowe)+900ml wody+1g soli (szczypta)+sok z cytryny
- 200g soku owocowego zagęszczonego+800ml wody+ 1g soli (szczypta)

Przygotowanie do wizyty u dietetyka

Jak przygotować się do pierwszej wizyty u dietetyka?

W celu przygotowania się do wizyty w poradni FIT DIETETYK℠ Wrocław przygotuj dzienniczek żywieniowy spisując spożywane produkty z jednego, typowego dnia. Zapis w dzienniczku dietetycznym powinien składać się z następujących informacje:

-godzina spożycia,
-produkt/ilość (gramatura lub miara domowa),
-opcjonalnie miejsce spożycia (dom, praca)

Jednym z istotnych elementów terapii w poradni dietetycznej FIT DIETETYK℠ we Wrocławiu jest pomiar masy i składu ciała.
W celu wykonania szybkiego oraz wiarygodnego wyniku badań prosimy o zachowanie następujących zasad:

-W dniu pomiaru nie zakładaj długich rajstop, gdyż pomiar wykonywany jest boso (dotyczy kobiet).
-Pomiar powinien odbywać się min. 3 godziny po jedzeniu.
-Do pomiaru należy przystąpić z pustym pęcherzem. Organizm nie może być ani mocno nawodniony, ani odwodniony.
-Pomiar powinien być wykonany min. 3 godziny po wysiłku.

Jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie prosimy o przygotowanie dzienniczka aktywności. Powinien on zawierać ilość, rodzaj i czas trwania treningów.

Jeśli wykonywane były jakiekolwiek badania krwi w przeciągu nawet kilku ostatnich lat warto zabrać ze sobą wyniki.
Jeżeli natomiast w ostatnim czasie nie były wykonywane wyniki należy wstrzymać się z ich wykonaniem do pierwszej konsultacji, na której dietetyk po wywiadzie zdrowotno - żywieniowym zasugeruje wskazaną listę badań.

Ile posiłków w insulinooporności?

Ile należy jeść posiłków w insulinooporności?

Ilość posiłków w przypadku osób z insulinoopornością, tak jak w każdym innym przypadku powinna być dopasowana indywidualnie.
Uwarunkowana powinna być m.in.:
- długością dnia i możliwością spożywania posiłków np. w czasie pracy
- samopoczuciem po posiłkach - m.in. występowaniem objawów hipoglikemii reaktywnej, jeśli występują spadki glukozy we krwi warto skrócić przerwy między kolejnymi posiłkami,
- przyzwyczajeniami (np. jeśli do tej pory podjadałeś/aś pomiędzy posiłkami, warto rozpocząć dietę od większej ilości posiłków),
- ilością kilokalorii w diecie.
Najczęściej zaleca się spożywać posiłki co około 3-4 godziny, jednak są osoby, które czują się lepiej na 3. Są także osoby, którym służy rozkład 5 dań w ciągu dnia i również nie jest to błędnym rozwiązaniem w przypadku insulinooporności. Zalecamy więc obserwować swoje samopoczucie, przeanalizować możliwość spożywania potraw w ciągu dnia i na tej podstawie samodzielnie lub przy pomocy specjalisty ustalić optymalny dla siebie rozkład.

Gluten a Hashimoto

Czy w przypadku choroby Hashimoto należy wykluczyć gluten?

Dieta bezglutenowa rekomendowana jest przede wszystkim w przypadku występowania rozpoznanej choroby trzewnej - celiakii. W przypadku jej potwierdzenia eliminacja produktów z glutenem może prowadzić także do poprawy wyników leczenia również współistniejącej choroby Hashimoto. Oba zaburzenia mają charakter autoimmunologiczny więc podaje się, że częstość występowania celiakii u osób z chorobą Hashimoto może być nawet 10 razy większa niż w ogólnej populacji. Jednak bez stwierdzonej choroby trzewnej nie zaleca się stosowania eliminacji glutenu.

POKAŻ