Czytelnia

mgr Paulina Limanowska

tel. 796 015 500
Umów się online

Energia dla układu nerwowego

W czasie długotrwałej pracy mięśniowej, szczególnie o dużej intensywności w organizmie dochodzi do wyczerpania rezerw glikogenu w mięśniach i wątrobie. W wyniku uszczuplenia zapasów węglowodanów dochodzi nie tylko do spadku mocy fizycznej, ale także pojawienia się istotnych problemów koordynacyjnych, związanych z niedoborem glukozy dla mózgu. Mózg wykorzystuje jako źródło energii tylko czystą glukozę, dlatego nawet minimalny spadek jej poziomu we krwi może upośledzać czynność systemu nerwowego. Problem ten często pojawia się u zawodników dyscyplin wytrzymałościowych takich jak kolarstwo, biegi maratońskie, narciarskie, szczególnie w końcowej fazie wysiłku. W warunkach niedoboru węglowodanów, alternatywnym źródłem energii dla mózgu stają się tzw. ciała ketonowe powstające w wyniku częściowego spalania kwasów tłuszczowych. Proces utleniania tłuszczów jest jednak znacznie wolniejszy od spalania węglowodanów, gdyż wymaga większych ilości tlenu, dlatego system nerwowy często w takich sytuacjach narażony jest na niedobór energii. W konsekwencji często dochodzi do zaburzeń w zakresie ruchów lokomocyjnych, utraty równowagi ciała lub rytmu kroków. Dodatkowo niski poziom cukru może zakłócać metabolizm aminokwasów w mózgu i pobudzać produkcję neurotransmitera – serotoniny, który wywołuje uczucie zmęczenia. W przypadku sportowców dyscyplin wytrzymałościowych niezwykle istotne jest więc utrzymanie wysokiego poziomu glikogenu w mięśniach i wątrobie przed startem w zawodach oraz dostarczanie odpowiedniej ilości cukrów w trakcie trwania pracy mięśniowej. Istotny udział wspomagający w tej kwestii mogą odegrać także aminokwasy rozgałęzione BCAA.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Zastosowanie BCAA w sportach wytrzymałościowych

Wrze 11, 2014 Wspomaganie energetyczne

BCAA to jeden z najważniejszych suplementów wspomagających dla sportowców takich dyscyplin jak kolarstwo czy biegi długodystansowe. Przyjmowanie BCAA przed wysiłkiem może zapobiec spadkowi koncentracji oraz ...

czytaj więcej

Energia dla układu nerwowego

Wrze 11, 2014 Wspomaganie energetyczne

W czasie długotrwałej pracy mięśniowej, szczególnie o dużej intensywności w organizmie dochodzi do wyczerpania rezerw glikogenu w mięśniach i wątrobie. W wyniku uszczuplenia zapasów węglowodanów ...

czytaj więcej
POKAŻ