Czytelnia

mgr Paulina Limanowska

tel. 796 015 500
Umów się online

Witamina C

Obok witaminy E, zaliczana jest do kluczowych antyoksydantów chroniących ustrój przed szkodliwymi następstwami działania reaktywnych form tlenu.

W ostatnich latach pojawiło się wiele doniesień na temat roli witaminy C w profilaktyce chorób układu krążenia i nowotworów, wspomaganiu systemu odpornościowego, w leczeniu zaćmy, bezpłodności czy chronicznych schorzeń układu oddechowego. W większości przypadków związane jest to przede wszystkim z rolą antyoksydacyjną witaminy C.

Zapewnienie odpowiedniej podaży witaminy C jest szczególnie ważne w przypadku intensywnie trenujących sportowców. Kwas askorbinowy aktywnie wspomaga obciążony organizm w procesie neutralizacji wolnych rodników, hamuje uszkodzenia lipidów błon komórkowych, utlenianie hemoglobiny, bierze udział w detoksykacji substancji zanieczyszczających powietrze, neutralizuje niebezpieczne cząstki chemiczne wzbudzane przez system odpornościowy. Pomimo że zalecenia odnośnie dawek witaminy C u sportowców są dość rozbieżne, nie ma wątpliwości, że podaż tego składnika przy dużym obciążeniu fizycznym powinna być zwiększona. Jak podają źródła, zalecana podaż tej witaminy u sportowców powinna wahać się na poziomie 300-500mg.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Sylimaryna

Jest flawonoidem roślinnym o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Jednym z najlepszych jej źródeł są wyciągi z ostropestu plamistego. Sylimaryna odpowiada w szczególności za proces neutralizacji wolnych ...

czytaj więcej

Beta-karoten

Jest barwnikiem roślinnym, z którego organizm wytwarza witaminę A (retinol) – jeden z najważniejszych składników diety o działaniu antyoksydacyjnym.

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ