Czytelnia

mgr Paulina Limanowska

tel. 796 015 500
Umów się online

Posterydowe zaburzenia potencji

Stosowanie w nieuzasadnionych przypadkach leków z grupy środków anaboliczno-androgennych (doping) może prowadzić do rozwoju zaburzeń seksualnych, szczególnie impotencji.

Większość leków steroidowych podnosi drastycznie we krwi poziom męskiego hormonu testosteronu co prowadzić może do zablokowania mechanizmu podwzgórze-przysadka-gonady (jądra) i w konsekwencji do zmniejszenia wytwarzania tego hormonu przez jądra, co określa się zjawiskiem hipogonadyzmu wtórnego (jednym z objawów może być impotencja o podłożu hormonalnym). Jednocześnie, stosowaniu tego typu środków mogą towarzyszyć liczne uszkodzenia wątroby - narządu odpowiedzialnego za metabolizm testosteronu. W efekcie uszkodzeń komórek wątrobowych może wzrastać stosunek estrogenów do testosteronu, co sprzyja dodatkowemu pogłębianiu się zaburzeń seksualnych.

Leki sterydowe należą także do bardzo silnych inicjatorów zmian patologicznych w naczyniach krwionośnych. U przeważającej części młodych ludzi stosujących doping stwierdza się nadciśnienie oraz wyraźnie pogorszony obraz krwi: podwyższony poziom cukru, trójglicerydów i cholesterolu. Zmiany te z kolei przyczyniają się do utrwalania impotencji o charakterze naczyniowym. Leki sterydowe wykazują niezwykle szerokie spektrum działania na życie seksualne mężczyzn. Mogą być nie tylko bezpośrednim inicjatorem zaburzeń erekcji, ale także pośredniczyć w rozwoju i utrwalaniu impotencji na tle psychogennym - odmiany, której leczenie nadal jest bardzo trudne, żmudne i często przynosi rozczarowanie.

Wśród osób nadużywających sterydy bardzo często dochodzi także do zmniejszenia objętości lub zaniku jąder. W efekcie, w badanym nasieniu stwierdza się najczęściej całkowity brak plemników - azoospermię, lub wyraźne zmniejszenie ich liczby. Testosteron i jego pochodne mogą również w znaczący sposób przyczyniać się zmian zwyrodnieniowych w kanalikach nasiennych prowadząc do obniżenia zdolności plemnikotwórczych oraz niebezpiecznych zmian nowotworowych w jądrach, które prowadzą do bardzo poważnych zmian w procesie spermatogenezy.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Wpływ leków na potencję

Obecnie wiele leków wydawanych na receptę jak i leków sprzedawanych bez recepty może wywierać niepożądany wpływ na reaktywność seksualną. Środki farmakologiczne mogą powodować zaburzenia libido, ...

czytaj więcej

Chorobowe przyczyny zaburzeń erekcji

Funkcjonowanie męskiego układu płciowego oraz zdolność do pełnego przeżywania intymnych doznań, zależne jest od wielu czynników natury fizycznej i psychologicznej.

czytaj więcej
POKAŻ