Czytelnia

mgr Paulina Limanowska

tel. 796 015 500
Umów się online

Znaczenie odżywek w budowie masy mięśniowej

W programach wzrostu masy ciała, obok suplementów wysokobiałkowych, często wykorzystuje się odżywki węglowodanowo - białkowe (typu: Gainer lub Bulk), które w swoim składzie zawierają przewagę składników energetycznych nad białkiem.

Odżywki są źródłem pełnowartościowego białka (składnika budulcowego), którego zwiększenie udziału w diecie (przy odpowiednim ukierunkowaniu treningowym) sprzyja syntezie włókien mięśniowych. Jednak istotnym czynnikiem wyznaczającym wykorzystanie białka do celów budulcowych jest zapewnienie odpowiedniej podaży energii w pożywieniu. Z tego tytułu, w programach wzrostu masy ciała, obok suplementów wysokobiałkowych, często wykorzystuje się odżywki węglowodanowo - białkowe (typu: Gainer lub Bulk), które w swoim składzie zawierają przewagę składników energetycznych nad białkiem. Uwzględniając ten rodzaj suplementów, należy mieć na uwadze, że im wyższy udział węglowodanów prostych w odżywce, tym, przy określonych skłonnościach, może pojawiać się większa tendencja do magazynowania tkanki tłuszczowej. Dlatego przy wyborze określonego suplementu, powinien być brany pod uwagę aktualny skład ciała oraz predyspozycje do wzrostu masy tłuszczowej.

Zastosowanie odżywek białkowych i energetyczno - białkowych w zależności od budowy ciała

Rodzaj suplementu Polecana Przewidywany efekt działania Zalecane dawki
Odżywka białkowa Osobom z tendencją do magazynowania tkanki tłuszczowej. Wolniejsze tempo wzrostu masy mięśniowej, nasilony proces redukcji tłuszczu 25-35g po treningu oraz 25-35g w ciągu dnia między posiłkami
Odżywka węglowodanowo – białkowa typu Gainer Osobom szczupłym z dużą opornością na wzrost masy tłuszczowej Szybkie tempo wzrostu masy mięśniowej 70g po treningu oraz 1-2 razy dziennie po 50g między posiłkami
Odżywka węglowodanowo – białkowa typu Bulk Osobom z niewielkimi tendencjami do magazynowania tkanki tłuszczowej Szybki wzrost masy mięśniowej, niewielkie ryzyko wzrostu tkanki tłuszczowej 50g po treningu oraz 1-2 razy dziennie po 35g między posiłkami

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Jakie białko na przyrost masy mięśniowej

Suplementacja białkami ma na celu wzbogacenie diety w białko – składnik pokarmowy będący najważniejszym materiałem budulcowym różnych struktur tkankowych organizmu, w tym tkanki mięśniowej. Efektywność ...

czytaj więcej

Znaczenie odżywek w budowie masy mięśniowej

W programach wzrostu masy ciała, obok suplementów wysokobiałkowych, często wykorzystuje się odżywki węglowodanowo - białkowe (typu: Gainer lub Bulk), które w swoim składzie zawierają przewagę ...

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ